• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 790
  • کد خبر : ۲۲۱۱
مثبت شدن شاخص‌های صادراتی سیمان در ۴ ماهه امسال

با وجود افزایش نرخ ارز و موج تورمی که در بازار بسیاری از کالاها و به تبع آن سهم ها ایجاد شد، صنعت سیمان همانند گذشته بدون حاشیه خاصی به روند عادی خود ادامه می دهد.


به گزارش سیمان خبر و به نقل از بورس نیوز، بسیاری از سهم‌های سیمانی، هنوز متناسب با رشد بازار، رشد نکرده‌اند و شاید یکی از دلایل کندی رشد این گروه، بدبینی سهامداران به افزایش قیمت سیمان بوده است؛ اتفاقی که به نظر می رسد به زودی خبرساز خواهد شد.

از سوی دیگر، زمزمه های مثبتی از افزایش صادرات و نیز افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها مطرح شده که می تواند به رشد سهم سیمانی ها کمک کند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به روند صعودی تولید و صادرات صنعت در سال جاری بیان کرد: در ۴ ماهه نخست سال ۹۷، کارخانجات سیمان کشور حدود ۲۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تن کلینکر تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳.۷ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: از مجموع کلینکر تولید شده، ۱۸ میلیون و ۹۰۶ هزار تن آن به سیمان تبدیل شده که باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۳درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در بازار داخل عرضه شده و ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن آن روانه بازارهای صادراتی شده است.
وی اضافه کرد: حجم صادرات کلینکر نیز در ۴ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳.۴ درصد رشد داشته، حجم صادرات سیمان ۸ درصد رشد و مجموع صادرات سیمان و کلینکر در دوره ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵.۳ رشد داشته و مثبت شدن شاخص‌های صادراتی سیمان در ۴ ماهه امسال، اتفاق خوشایندی برای صنعت قلمداد می‌شود.
وی افزود: مهمترین بازار صادراتی کلینکر، بنگلادش بوده که درآمد فروش به صورت ارزی دریافت می شود و صادرکنندگان کلینکر به این مقصد، بابت تسعیر درآمدهای ارزی منتفع خواهند شد؛ سیمان البته بیشتر به افغانستان و شمال عراق صادر شده که درآمد آن ریالی است.
این فعال صنعت سیمان در رابطه با اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت سیمان گفت: در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز و تورم بر صنعت سیمان همین کافی است که بدانید در حال حاضر راه اندازی یک کارخانه سیمان با ظرفیت سالانه یک میلیون تن، بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ ضمن اینکه واردات ماشین آلات اروپایی دیگر میسر نبوده و شرکت های تازه تاسیس ناچار به واردات ماشین آلات و تجهیزات چینی خواهند بود. حال آنکه این رقم در سال ۹۴ با بکارگیری ماشین آلات اروپایی، حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که با این وضعیت، محاسبه ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی چندان دشوار نیست.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0